Skip to content

A murit încă un actor din trupele de elită ale Teatrului „George Ciprian”: Theodor Danetti!

January 29, 2016

DCF 1.0

Când am citit comunicatul dat de Uniunea Teatrală din România (UNITER), în care era anunţată moartea venerabilului actor Theodor Danetti, la vârsta de 90 de ani, l-am sunat pe Grigore Meica, actualul regizorul tehnic al Teatrului „George Ciprian” din Buzău, pentru a mă asigura că nu greşesc în privinţa piesei în care acest actor a jucat pe scena noastră. E vorba despre „Alegeri anticipate” de Tudor Popescu, în regia regretatului Dinu Manolache. O piesă care a avut un succes notabil, fiind jucată de peste 30 de ori la Buzău şi încă de vreo 20 de ori în Bucureşti sau în alte oraşe din ţară. O piesă în care Theodor Danetti a jucat foarte precis, elegant şi profesionist un rol atractiv, alături de Niculae Urs, Radu Panamarenco şi Tamara Buciuceanu. Ţin minte că am dat o reprezentaţie şi pe scena Casei de Cultură din oraşul Pucioasa. Cea mai pregnantă amintire din teatru, legată direct de Theodor Danetti, ţine de domeniu corectitudinii sale ireproşabile. Eram în turneu cu piesa „Alegeri anticipate”. Am făcut o pauză de vreo jumătate de oră, undeva în centru oraşului Bacău. Autocarul a rămas aproape gol, majoritatea actorilor şi personalului intrând într-un magazin mare, pentru aprovizionare cu alimente ieftine şi de calitate. Eram în treilea an de la înfiinţarea Teatrului „George Ciprian”, în 1998. Am coborât şi eu din autocar, cumpărând din imediata apropiere câteva reviste literare. Pe drum, noapte fiind, am citit ore în şir la lumina chioară din autocar. La un moment dat, puţin după ce am plecat din Bacău, Theodor Danetti, care aducea mai degrabă a profesor universitar sau a doctor chirurg, decât a actor, m-a rugat să-i dau o revistă. Cu mare plăcere. Şi-a tot citit până ce am ajuns la Buzău, noi, tehnicienii, trebuind să coborâm, iar actorii să-şi continue drumul până la Bucureşti. Cu puţin timp, înainte de a mă da jos din maşină, cu o voce tare suavă, m-a rugat să-i las revista pe care i-o dădusem, să termine de citit un eseu, promiţând că mi-o va înapoia la primul spectacol ce trebuia să aibă loc la Buzău, adică peste două săptămâni. Am făcut pariu cu colegii mei că, la data respectivă, când va sosi la Buzău, primul gest pe care-l va face actorul nostru va fi acela de a-mi aduce revista. Exact aşa s-a întâmplat. Rar am văzut atâta bunătate şi eleganţă în conduita zilnică a unui om, fie el şi actor. De asemenea, m-a uimit şi bine dispus şi faptul că Niculae Urs, un actor fabulos, un mare caracter, ţinea la Theodor Danetti mai ceva decât la un frate bun, ba chiar avea senzaţia că îl protejează, inclusiv în timpul spectacolelor. Acum 18 ani, când avea 70 de ani, respectivul actor părea destul de plăpând şi, sincer să fiu, uneori eram convins că nu mai e de mult în viaţă. Dumnezeu l-a iubit ca pe toate fiinţele alese să răspândească frumuseţe în jur. Iată ce carieră deosebită a avut Theodor Danetti, conform ziarului Cotidianul.ro: „Actorul Theodor Danetti s-a născut în 1926, în orașul dunărean Corabia. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică “I.L. Caragiale” din București și a debutat la Teatrul de Stat din Baia Mare. Vreme de zece ani (1965-1975) a fost angajat al Teatrului Tineretului din Piatra Neamț și apoi în Capitală, la Teatrul Bulandra și Teatrul Evreiesc de Stat. Theodor Danetti a lucrat cu Mircea Albulescu, Victor Rebengiuc, Tatiana Iekel, Marcel Iureș, Vlad Ivanov, Maia Morgenstern, cu Ștefan Iordache, Gheorghe Dinică, Adrian Pintea, Gheorghe Cozorici, Lucian Pintilie, Sergiu Nicolaescu, Ion Cojar și multe alte nume importante ale teatrului și filmului românesc. A avut peste 40 de roluri în filme, interpretând cu aceeași conștiinciozitate rolul inginerul Codin Mocanu — un pensionar ce-și rotunjea veniturile dând mărturii false la tribunal — în ‘Divorț… din dragoste’, film românesc din 1992, regizat de Andrei Blaier, cât și pe Renoir, alături de Andy Garcia în ‘Modigliani’ (2004), în regia lui Mick Davis, menționează UNITER. Din activitatea în domeniul filmului: ‘Bunraku’ (2010), regia Guy Moshe; ‘Marea Neagră’ (2009), regia Federico Bondi; ‘Hellhounds’ (2009), regia Ricky Schroder; ‘The Dot Man’ (2008), regia Bruno Coppola; ‘Pentru o lume mai bună’ (2005), regia Charles Martin Smith; ‘Regina războinică’ (2003), regia Bill Anderson; ‘Maria’ (2003), regia Călin Peter Netzer; ‘Trenul vieții’ (1998), regia Radu Mihăileanu; Amen (2002), regia Costa-Gavras; ‘Little Ghost’ (1997), regia Linda Shayne; ‘The Midas Touch’ (1997), regia Peter Manoogian; ‘In fiecare zi e noapte’ (1995), regia Alexandru Maftei; ‘E pericoloso sporgersi’ (1993), regia Nae Caranfil; Teenage Space Vampires (1990), regia Martin Wood; ‘Momentul adevărului’ (1989), regia Andrei Blaier; ‘Cuibul de viespi’ (1987), regia Horea Popescu; ‘Ciuleandra’ (1985), regia Sergiu Nicolaescu; Concurs (1982), regia Dan Piţa”. Actorul a fost înmormântat duminică, 17 ianuarie 2016, la ora 12,30, la Cimitirul Evreiesc de rit sefard. Fie-i ţărâna uşoară!

                                                                                       Marin Ifrim

 

Advertisements

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: